W świecie HYKE
Nie znajdziesz u nich żadnych jaskrawych kolorów i ozdób. Ubrania HYKE są proste i klasyczne. Powodem dla których wydają się być odmienne i ciekawsze od innych produktów jest sposób ich tworzenia, jakość oraz filozofia, którą kierują się twórcy marki.
Rozpoczynam nowy cykl - na celownik biorę różnego rodzaju azjatyckie (głównie japońskie) marki modowe, które od jakiegoś czasu mocno przyciągały moją uwagę. Pierwsza z nich to HYKE.
Projektanci
Hideaki Yoshihara (ur. 1969 r. w Tokio, JP) / Yukiko Ode (ur. 1969 r. w Gunma, JP)
DNA
DZIEDZICTWO I EWOLUCJA - ewoluować historię mody za pomocą uczuć.
Duet HYKE nie tworzy nowych projektów. Przeszukuje rzeczy, które były noszone w przeszłości w oparciu o historię i techniki produkcji. Następnie rozkłada projekt na części pierwsze, po to, aby ponownie go złożyć, dostosowując do naszej rzeczywistości i nadając mu niepowtarzalnego charakteru.
Projektanci HYKE, Hideaki Yoshihara i Yukiko Ode, wyznają miłość do studiowania przeszłości mody. Mówią, że projektując, najczęściej są pod wpływem starszych rzeczy. Czerpią inspiracje ze starych ubrań, między innymi: pracowniczych, wojskowych, sportowych uniformów. Prowadzi to ich do badania technik i historycznego tła tych zabytkowych przedmiotów. Analizują tkaniny, wzory i akcesoria jako surowce, a następnie przerabiają je na nowe formy za pomocą ich własnej estetyki.
Nazwa
HYKE to po prostu układ liter z nazwisk projektantów. Nie zależało im na szczególnym znaczeniu nazwy.
Cechy charakterystyczne
Najważniejsze to na pewno: prostota, brak ornamentów i jaskrawych kolorów.
Bardzo ważnym aspektem jest również zastosowanie przez HYKE specjalnych materiałów. To, co sprawia, że proste ubrania projektantów wyglądają wyjątkowo, to niezawodna jakość ich szycia i doboru tkanin. Co ciekawe, aby odpowiednio oddać jakość, projektanci byli skłonni do rozkładania materiałów na części pierwsze. Dosłownie! Między innymi rozplątywali nici w rzeczach vintage, aby sprawdzić ich grubość.
Duet zawsze samodzielnie dobiera miejsce w którym szyte są ich ubrania. Za tym wszystkim kryje się pragnienie stworzenia dobrej odzieży, którą użytkownik będzie cenił.
Hideaki Yoshihara studiował krawiectwo w męskiej szkole mody, podczas gdy Yukiko Ode, dorastając w rodzinnej pracowni krawieckiej, uczyła się, jak szyć ubrania z pierwszej ręki. Jej styl zawsze oscylował między kobiecym i męskim. Jako nastolatka najchętniej wybierała i nosiła małe rozmiary męskiej odzieży militarnej. HYKE to marka damska, jednak stworzona przez mężczyznę i kobietę, która zawsze zainteresowana była bardziej odzieżą męską. Być może dlatego HYKE prezentuje taką równowagę między męskim i damskim pierwiastkiem.
Krótka i przystępna dawka historii
Przygoda projektantów rozpoczęła się od prowadzenia małego vintage store z wyselekcjonowanymi zagranicznymi ubraniami w dzielnicy Daikanyama w Tokio (VINTAGE & USED CLOTHES SHOP, które są bardzo popularne w Japonii). Duża część przywożonych przez nich rzeczy, podobała się im tak bardzo, że chcieli je zatrzymać tylko dla siebie. W 1998 roku postanowili, że odsprzedaż nie jest dla nich i sami zaczną tworzyć ubrania, które zawierać będą istotę tego, co im się podobało. W ten sposób powstała marka GREEN, która szturmem podbiła serca japończyków. Już w pierwszym roku działalności prezentowali swoje projekty podczas Tokyo Collection (obecny Tokyo Fashion Week). Produkowali między innymi: trencze, płaszcze, dżinsy i inne klasyczne produkty, osiągając ogromną popularność.
W 2009 roku ogłosili, że kolekcja wiosna-lato’09 będzie ostatnią odsłoną GREEN.
Minęły trzy lata, zanim duet powrócił na scenę pod nową nazwą HYKE. Marka d0 tej pory działała z przerwami (min. z powodu rodzicielstwa Ode).
HYKE zyskał międzynarodowe uznanie dzięki partnerstwom z Mackintosh (od 2014- 5 wspólnych sezonów) i adidasem (od 2015 - 4 wspólne sezony). W przypadku brytyjskiej marki Mackintosh ulubionym projektem duetu okazał się 100% wełniany płaszcz pokryty specjalną gumą. W kolaboracji z adidasem dominowały proste, minimalistyczne wzory - golfy, kurtki, spódnice i płaszcze, a kolekcje uzupełniane były takimi modelami butów jak: Micropacer z licznikiem (piękny!), masywny Seeulater, czy Stan Smith w wężowy wzór lub z dwoma rzepami.
W poprzednim roku (2017) zapowiedziano kolaboracje z THE NORTH FACE. Pierwsze projekty zostały zaprezentowane w sezonie wiosna-lato 2018. Kolejny sezon przyniósł nowe odsłony, które w sprzedaży pojawią się już na wiosnę przyszłego roku.